1. Home
  2. Actueel
  3. Blogs
  4. Adoptieconsultant

Adoptieconsultant

26 jan 2017

Adoptieconsultant. Mensen beginnen al te lachen bij het horen van mijn functietitel. “Nee, dat heeft niets met kleine kinderen te maken” zeg ik dan maar snel, om vervolgens uit te leggen dat ik als consultant in de ICT werk. Dat je naast kleine kinderen ook software of een digitale werkwijze kan adopteren, dat gaat er bij veel vrienden en kennissen maar moeilijk in. Gelukkig geeft dat alleen maar aan hoe enorm veel er nog te doen is rondom adoptie binnen de ICT en dat ik voorlopig nog niet zonder werk zit.
Bedrijven die werkzaam zijn in de IT-branche, in welke vorm dan ook, weten hun producten vaak goed te verkopen door een goede sales-pitch. De klant is enthousiast geraakt, er wordt nog wat gesteggeld over de prijs en de deal is gesloten. Partij A bouwt een product, gooit dit bij partij B over een schutting, roept daar nog vlug achteraan “Als je vragen hebt, bel je ons maar!” en verdwijnt. Schijnbaar spoorloos, maar waarschijnlijk al bij de volgende klant aan tafel. De klant -en in het bijzonder de eindgebruiker van het product- blijft met een gloednieuwe IT-oplossing achter, zonder echt te weten hoe het te gebruiken. Het resultaat aan klant-zijde: gefrustreerde medewerkers, geen zichtbare verbetering in productiviteit en een ontevreden management. Zonde, want dergelijke projecten zijn vaak niet goedkoop. De kans dat je als IT-bedrijf opnieuw wordt gevraagd om een soortgelijke oplossing te bouwen wordt daar vanzelfsprekend niet groter van.

Als adoptieconsultant zie je al snel welke belangrijke stappen er in het project zijn overgeslagen. Het management is wel enthousiast gemaakt met een leuk salespraatje, maar hoe zit het met de eindgebruiker en de beheerder? What’s in it for them? Iedere trainer en iedere docent weet dat de wil om iets nieuws te leren van het grootste belang is om iemand daadwerkelijk iets nieuws te leren. Hetzelfde geldt voor het aanwennen van nieuwe software of een nieuwe werkwijze. Daarnaast wil je graag dat je medewerkers weten hoe het nieuwe product gebruikt kan worden. Daar zijn geen dure trainingen van drie weken voor nodig. Een korte cursus bestaande uit een informatiesessie, oefenen en vragen stellen kan iemand al goed op weg helpen. Ook niet onbelangrijk is nazorg op de werkvloer. Eenmaal geïmplementeerde software wordt meestal niet in één dag doorgrond, zeker niet een uitgebreide oplossing zoals bijvoorbeeld Office 365. On-site ondersteuning is een van de leukste onderdelen van mijn baan. Er zijn weinig dingen mooier dan de glimlach van een secretaresse die je net tien uur aan werk hebt bespaard door een handig trucje uit te leggen.

Om een IT-project écht succesvol te maken en na afloop samen met de klant een fles champagne open te kunnen trekken is adoptie in mijn ogen een onmisbaar onderdeel in het traject. Doordat adoptie in de IT nog vrij nieuw is en Winvision mij veel vrijheid geeft in de invulling hiervan, heb ik een erg afwisselende en interessante baan. Voor mij een absolute must; 40 uur in de week achter een bureau is niets voor mij, maar 40 uur in de week extern zitten is ook niet alles. 90% van je tijd ben je echt voor klanten bezig en als je een beetje je best doet heb je ook nog tijd om je te verdiepen in de verschillende aspecten van adoptie in het algemeen. Dat zorgt er dan weer voor dat je je werkzaamheden naar een hoger niveau kan tillen, waardoor je zelf én Winvision blijft groeien.

 
Deze blog is ook verschenen op de LinkedIn pagina van Roy

Meer weten?

Deel op social media