Hoe verzilver je als onderwijsorganisatie de waarde van alumni?

10 mei 2018

Voor onderwijsorganisaties zijn alumni een interessante groep. Afgestudeerden zijn in de regel goede ambassadeurs, maar kunnen ook in concrete zin van waarde zijn voor opleiding en organisatie. Bijvoorbeeld bij de verkoop van professional master-courses en andere vervolgopleidingen. Een mooie doelgroep dus voor een gerichte wervingscampagne. Toch vinden scholen het vaak nog lastig – technisch én moreel - om die waarde actief te verzilveren.


In 2016 zijn er bijna 6.000 HBO’ers afgestudeerd die 30 jaar of ouder waren. Daarvan is 20% ‘zelfs’ ouder dan 40 jaar. Op een totaal van zo’n 70.000 afgestudeerden is dat toch een aanzienlijk aandeel. Voor het hoger onderwijs zijn dit soort herintreders een aantrekkelijke doelgroep. Het zijn al wat oudere mensen die welbewust de keuze maken om na een al eerder voltooide of afgebroken studie, opnieuw een opleiding te volgen. Aantrekkelijk is ook dat zij zich vaak inschrijven bij hun oude opleidingsinstituut. Zij kennen de onderwijsorganisatie en die kent hen. Als het goed is.

‘Hé, die kennen we al!’

De praktijk is dat bij veel scholen een afgestudeerde (of afgehaakte) bachelor vrij snel uit beeld verdwijnt. Pas als die zich weer aanmeldt, realiseren scholen zich: hé, we kennen hem of haar al! In die tussentijd tussen afstuderen en weer aanmelden gebeurt vaak niets. Dat is jammer, want vanuit die eerdere relatie hebben alumni waarde voor de school en die komt op deze manier toevallig of helemaal niet tot uitdrukking.

De crux zit in de vaak ontbrekende brug tussen de studentadministratie en de commerciële tak van een onderwijsorganisatie. Die afdelingen hebben bijvoorbeeld afzonderlijke bestanden waarmee ze werken. Of er is sprake van bewuste scheiding tussen beide omdat de onderwijskant vindt dat hun gegevens er niet voor commerciële doeleinden zijn. Het eerste kun je oplossen met een goed CRM-systeem om de totale student lifecycle in beeld te brengen (ook na afstuderen). Het tweede punt lijkt me aanleiding voor een goed gesprek tussen beide afdelingen.

Interessante LinkedIn-koppeling

Waarde verzilveren betekent namelijk niet alleen de platte verkoop. Afgestudeerden kunnen bijvoorbeeld ook een heel waardevolle rol spelen bij de voorlichting op school, door op open dagen te vertellen over hun ervaringen en wat de school en opleiding hebben bijgedragen aan hun huidige carrière. Alumni hebben daarnaast misschien ook een paar mooie stageplekken beschikbaar bij hun organisatie. Des te meer reden om ze te betrekken bij mailcampagnes en andere uitingen en evenementen.

Interessant aspect van een goed CRM-systeem voor student lifecycle hierin is ook de koppeling met LinkedIn. Dat biedt de mogelijkheid om ex-studenten op gepaste afstand te volgen in hun carrière. Vervolgens kun je het zo instellen dat er een signaal komt als iemand van functie of rol wijzigt. In CRM kun je dit als lead bewaren en daar bijvoorbeeld automatisch een campagne aan koppelen. Of andersom: een campagne inrichten en die uitsturen naar al je afgestudeerden die op LinkedIn een bepaalde functie hebben.

Amazing Tel Sell-verkoop

Als je de relatie met studenten kunt verlengen tot (ver) na hun afstuderen, levert dat de school waarde op. Maar dit is geen amazing Tel Sell -verkoop. Je hebt als onderwijsorganisatie de ex-student zeker ook waarde te bieden met een passende vervolgopleiding of professional master-course bij een vertrouwde school. De band die je opbouwt en bestendigt dankzij student lifecycle management levert alle partijen daadwerkelijk voordeel op.

Meer weten?

Melle Lelieveld
Business Manager
melle.lelieveld@winvision.nl 088 - 255 03 37

Meer weten?

Iris Hertsenberg
Business manager Educatie
iris.hertsenberg@winvision.nl 088 - 255 02 92

Deel op social media