Tijd voor een data-driven businessmodel

Een digitale kopie bouwen van een raket die de ruimte ingaat, zodat je de technologie kunt blijven ontwikkelen, ook als het origineel straks niet meer beschikbaar is. Een virtuele persoonlijk assistent die slimmer wordt naarmate je er meer tegen praat. Of een app die gezichtsherkenning koppelt aan emotiedetectie, zodat je de gemoedstoestand van mensen (bijvoorbeeld deelnemers aan een training) kunt meten en op basis daarvan je dienstverlening kunt optimaliseren.

De opkomst van big data die we de afgelopen jaren hebben beleefd gaat nog veel meer businessmodellen overhoop halen. Bedrijven die tijdig data-gedreven zijn gaan opereren, zijn nu de succesnummers in hun markt. En dan hebben we het niet alleen over tech-giganten als Google en Amazon, maar ook over 'gewone' Nederlandse bedrijven die processen steeds efficiënter sturen met behulp van data en zo steeds concurrerender kunnen werken. Als je dit soort ontwikkelingen ziet, is het eigenlijk vreemd dat het slim gebruiken van data bij veel bedrijven nog in de kinderschoenen staat.

Het cruciale belang van data

Het enorme belang van data in de zakelijke wereld van nu wordt onderstreept door recent onderzoek van de universiteiten van Cambridge en Oxford. Daarin wordt de conclusie getrokken dat het voor bedrijven cruciaal is om data op een gerichte manier te integreren in hun kernactiviteiten. Wie de inzet van data blijft zien als niet meer dan een aardige bijzaak, is gedoemd de concurrentiestrijd te verliezen, en dat waarschijnlijk al op korte termijn, aldus de onderzoekers. Zij constateren ook dat data in steeds grotere hoeveelheden beschikbaar komt en uit steeds meer verschillende bronnen kan worden gehaald. Bedrijven die al deze data op de juiste manier schiften, analyseren en inzetten, kunnen niet alleen hun bestaande marktpositie versterken maar zelfs ook een factor worden in heel andere sectoren dan hun oorspronkelijke core business.

Data in de industrie

Wat kan data dan concreet bijdragen of veranderen aan een bestaand businessmodel? Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de maakindustrie, waar sensoren op steeds grotere schaal worden toegepast in fabrieken en machines. De data die deze sensoren verzamelen, maakt het niet alleen mogelijk om de productie-efficiency te verbeteren maar ook om waarde toe te voegen aan de producten die worden gemaakt. Zo verschuift het businessmodel van fabrikanten steeds meer in de richting van dienstverlening.

Leestip: data-gedreven werken met Smart IT

Nog een voorbeeld: de bouw

In de bouw doet zich een vergelijkbare ontwikkeling voor. Er zijn bijvoorbeeld bouwbedrijven die een gestandaardiseerd prefab-productieproces vertalen naar een configurator waarmee hun klanten zelf huizen of complete huizenblokken kunnen samenstellen. In deze sector zijn zelfs al bedrijven die vaststellen dat ze inmiddels eigenlijk meer een softwareontwikkelaar zijn dan een bouwer.

 

Smart IT als enabler

De komende jaren zal de impact van het gebruik van data alleen maar groter worden. Bestaande businessmodellen zullen ingrijpend worden aangepast, nieuwe modellen zullen ontstaan. Mede door de voortschrijdende technologie op het gebied van onder andere kunstmatige intelligentie en machine learning zullen we steeds meer zicht krijgen op wat klanten écht willen en hoe we daarop kunnen inspelen. Daarmee betreden we het domein dat Winvision heeft geclaimd als Smart IT: intelligente en met de organisatie meebewegende dataoplossingen die bijdragen aan de kwaliteit van leven en werken. Een krachtige enabler voor succesvolle data-gedreven businessmodellen.


Data-gedreven werken: Smart IT

Als je de voorgaande vragen voor jezelf niet helemaal overtuigend kunt beantwoorden, is het een goed idee om je nader in het onderwerp te verdiepen. Met het oog daarop hebben wij een whitepaper opgesteld over data-gedreven werken.