IT-adoptie: wat is dat nou precies?

Geschreven door: Esther Witjes - Adoptieconsultant bij Winvision

Als ik de standaardvraag krijg wat voor werk ik eigenlijk doe, dan antwoord ik dat ik adoptieconsultant ben. Vrijwel altijd krijg ik dezelfde reactie: “Oh wat leuk, je werkt met kleine kinderen!” Die gedachte staat wel heel ver af van de werkelijkheid, want ik doe helemaal niets met kinderen. Als adoptieconsultant bij Winvision help ik organisaties om beter samen te kunnen werken met technologische oplossingen. In deze blog laat ik je zien wat dat precies inhoudt.

Adoptie van digitale tools bestaat óók

Naast het adopteren van kinderen kun je namelijk ook nieuwe software of digitale tools ‘adopteren’. Nog heel vaak wordt er - vooral door de jongere generatie - vanuit gegaan dat je een nieuw softwaresysteem gewoon ‘aan’ kunt zetten. Iedereen kan er dan mee werken. Als de medewerkers geluk hebben, krijgen zij nog wel een knoppentraining aangeboden, maar dit voelt toch als een doekje voor het bloeden.

Als adoptieconsultant weet ik maar al te goed dat dit helaas te veel gebeurt en dat dit tot gigantisch veel stress leidt bij een grote groep medewerkers. Het resultaat: er is veel geld uitgegeven aan een duur systeem, medewerkers gebruiken het niet (goed) óf zijn zeer gefrustreerd. Hier komt de adoptieconsultant om de hoek, die weet wat nodig is om deze ICT-verandering wél succesvol te maken.

Nut en noodzaak van adoptie

Als adoptieconsultant help ik onze klanten om hun medewerkers zo goed mogelijk mee te nemen in IT-veranderingen. Vaak ben ik betrokken bij de implementatie van Office 365. Ik kijk dan juist continu naar het menselijke aspect van de verandering. Ik onderzoek eerst hoe de organisatie in elkaar zit. Daarbij wil ik weten welke type medewerkers er zijn, wat voor werk zij doen, of zij veel met computers werken en hoe zij onderling met elkaar omgaan. Vaak kom je erachter dat er al veel andere projecten lopen en mensen te maken hebben met andere veranderingen, maar ook wanneer er al bepaalde weerstand is omdat zaken in het verleden niet goed zijn gegaan. Daar houden we dan direct rekening mee.

Op basis hiervan stel ik samen met de klant een plan van aanpak op waarin we uitstippelen hoe we de medewerkers gaan begeleiden. Ik help hen dan ook in de uitvoering van dit adoptie- en communicatieplan. Denk hierbij aan de voorbereidingen van de veranderingen, stakeholder management, key-users werven en opleiden, communicatie over nut en noodzaak van de organisatie én wat het de medewerker zelf oplevert en tot slot nog de uitvoering van het trainingsplan en de nazorgfase ná livegang. Het is lekker uitgebreid dus.

In een volgende blog neem ik je graag mee in hoe wij bij Winvision adoptie aanpakken en wat hier allemaal voor nodig is . Hou onze LinkedIn-pagina en onze website in de gaten!


Meer blogs van onze collega's? Lees hier het blog van onze algemeen directeur Anita van Dekken

Zó maak je een digibeet digibeter! (#5 stappen)