4 verkeerde aannames over mijn functie als adoptieconsultant

Geschreven door: Esther Witjes - Adoptieconsultant bij Winvision

Als adoptieconsultant krijg ik legio aannames te horen over wat mijn functie inhoudt en welke werkzaamheden ik heb. Ik heb de vier meest verkeerde aannames op een rij gezet.

Aanname 1: “Jij geeft dus trainingen en uitleg aan medewerkers”

Als adoptieconsultant sta ik zeker voor groepen medewerkers om uitleg te geven. Dat is een van de vele onderdelen van mijn werk, maar dit is zeker niet mijn hoofdtaak. Vaak wordt er gedacht dat adoptie gelijkstaat voor het geven van trainingen, maar er komt veel meer bij kijken. Sterker nog: voor het geven van trainingen of uitleg zetten we digicoaches of key-users in die hun directe collega’s gaan ondersteunen.

Aanname 2: “Adoptieconsulant? Dat is vast een junior-functie. Wat ga je hierna doen?”

Het is een aanname dat je per definitie een junior bent en dat je na deze functie leuker en interessanter werk gaat doen binnen de IT. Dat is totaal niet het geval, want wij houden ons juist bezig met zaken zoals gedrag, verandering en mensen. De meesten van ons ambiëren geen technische rol in de ICT-wereld. Wel zien we in toenemende mate ambities naar functies op het gebied van adoptieconsulting en verandermanagement. Juist omdat we niet die technische achtergrond hebben.

Aanname 3: “Dan ben je de allesweter van ICT-systemen”

Als adoptieconsultant weet je hoe medewerkers nieuwe technologieën kunnen omarmen. Dat betekent niet dat je de expert bent op het gebied van ICT. Vaak krijg ik nog zaken te horen als: “Oh jij kunt me vast helpen met uitleg over AFAS?” of “Het lukt mij niet om mijn scherm te delen. Is er een adoptieconsultant aanwezig?” Dit zijn opmerkingen die ik vaak hoor. Maar eh… ik heb een communicatie-achtergrond.

Aanname 4: “Dan werk je op de helpdesk”

Ik krijg vaak de vraag of ik als adoptieconsultant op de helpdesk werk. Of ik dan even medewerkers wil helpen met de installatie van een systeem of computervragen kan beantwoorden. Hoewel ik het hartstikke leuk vind om medewerkers vooruit te helpen, zit ik helemaal niet op de helpdesk. Wat ik dan wel doe? In ons adoptieteam begeleiden en trainen we medewerkers bij het werken met nieuwe ICT. We creëren draagvlak en begrip binnen de organisatie, want dat bepaalt het succes van technologische innovatie. Dus nee, ik zit niet op de helpdesk.

Herken jij deze aannames of heb jij er meer? Laat het me weten: esther.witjes@winvision.nl.


Meer blogs over adoptie? Lees hier het blog van onze adoptieconsultant Esther Witjes

IT-adoptie: wat is dat nou precies?