1. Home
  2. Actueel
  3. Blogs
  4. Dé handleiding bestaat niet

Dé handleiding bestaat niet

31 mei 2016

Op 23 september 2007 ontstond er grote opschudding in Nederland toen de toen nog prinses Maxima de opmerking plaatste dat dé Nederlandse identiteit niet bestaat. Dit leidde destijds tot veel ophef en commentaar, terwijl er in mijn ogen alleen maar de grote diversiteit werd neergelegd van Nederland en zijn bewoners.

Aan deze ophef dacht ik terug toen een klant aangaf dat het nieuwe platform wat recentelijk was uitgerold amper binnen de organisatie werd gebruikt terwijl er toch een handleiding met instructies beschikbaar was gesteld. Op het eerste oog was er geen reden om te denken dat er iets ontbrak . Alles was netjes beschreven en gebruikers konden aan de hand van de instructies datgene doen waarvoor het nieuwe systeem was neergezet. En toch bleek de adoptie veel te laag met als risico dat de investering die was gedaan volledig teniet werd gedaan. Toch kwamen er veel vragen bij de beheerders terecht over het gebruik waarbij er veelal werd doorverwezen naar de handleiding zoas die beschikbaar was gesteld.

In de tijd dat ik gefascineerd raakte door computers en de vele mogelijkheden heb ik me maar al te vaak in boeken verdiept om te leren hoe iets werkte, er was nog geen internet. Als ik er zelf niet aan uit kwam was het handboek de enige mogelijkheid om een oplossing te vinden, naast een enorme dosis doorzettingsvermogen. Hoe anders is dat vandaag de dag.

Sinds de komst van internet is de stroom aan informatie overweldigend en is er veel te vinden in de vorm van forums, video, virtuele leergangen, blogs etc. Als je vandaag iets wilt weten staat al deze informatie voor je klaar en kun je al snel iets leren om te weten hoe iets werkt.

En dat laatste is in mijn ogen dan ook de reden waarom adoptie meer is dan het beschikbaar stellen van een handleiding. Onze leermethodes zijn diverser geworden waardoor we niet meer zitten te wachten op het doorspitten van een handleiding. Organisaties moeten dit ook meenemen in de wijze waarop een nieuw systeem wordt gelanceerd. Door de vele mogelijkheden om kennis te delen kan er meer op de gebruiker worden ingespeeld door instructies niet alleen in een handleiding te verwoorden, maar ook door middel van video instructies, kennisdeling via blogs of vragen en antwoorden via sociale platformen te delen. Het is per slot de gebruiker die de leermethode kiest die het beste bij hem of haar past.

Anno 2016 zijn er meer mogelijkheden om de digitale competenties van gebruikers te verbeteren. Om een succesvolle implementatie te doen is dit dan ook een essentieel onderdeel van ieder nieuw project en is het dan ook noodzakelijk om de investering in een nieuw systeem niet verloren te laten gaan. Omdat iedere organisatie anders is en gebruikers verschillend zijn, is er dan ook niet een standaard neer te leggen die altijd succesvol zal werken. Het zit eerder in de balans en de breedte waarop wordt gecommuniceerd.

In mijn dagelijkse praktijk zie ik een groot verschil in het succes wat een organisatie behaald door adoptie wel of geen onderdeel te laten zijn van een project. Organisaties die dit opnemen in hun project zijn succesvoller met nieuwe systemen ten opzichte van organisaties die niet verder gaan dan het verspreiden van een handleiding. Vandaag de dag is het nu eenmaal een feit dat dé handleiding niet meer bestaat.

Meer weten?

Rob de Jaeger

Rob de Jaeger

Senior Solution Consultant

rob.dejaeger@winvision.nl
06 - 10 62 30 40

Deel op social media