1. Home
  2. Actueel
  3. Blogs
  4. De menselijke kant van IT

De menselijke kant van IT

24 jan 2017

ADFS, tenant, thin - en fat cliënt. Zegt dit je niets? No worries... mij eerst ook niet. Dit is maar een kleine greep uit de terminologie die je tegenkomt als je in de IT werkzaam bent. Voor mij nog steeds af en toe abracadabra, maar gaandeweg beginnen de afkortingen meer en meer betekenis te krijgen. Door de enthousiaste uitleg van mijn collega’s begint de mist op te trekken en wordt het zicht op het IT landschap steeds helderder.

Ik ben mijn carrière gestart in het HR vak. De menselijke kant van een organisatie interesseert mij. Ik was alleen toe aan een nieuwe uitdaging. Ik wilde wat anders gaan doen. Toen Winvision onder mijn aandacht werd gebracht moest ik eerst eens achter mijn oren krabben. De IT wereld? Ik? Maar toen ik er langer over na ging denken en een inspirerend recruitment event van Winvision later, wist ik het. Dit wil ik gaan doen! Binnen mijn nieuwe functie zag ik namelijk in dat er meerdere kanten binnen deze IT wereld zijn. Toch niet zo'n "ver weg van mijn bed show" als ik initieel dacht.
 
Wij, als Winvision, kunnen de mooiste technische oplossingen bedenken, creëren en implementeren binnen organisaties. Maar kunnen medewerkers er nu wel mee aan de slag en hebben zij de juiste begeleiding om de nieuwe toepassing daadwerkelijk effectief te gebruiken. Een nieuwe IT toepassing betekent vaak een verandering van werkprocessen. Een verandering….! Dat betekent dus dat het impact heeft voor de medewerkers die het gebruiken. Als zij niet weten waarom er voor een nieuwe IT product is gekozen, wat de voordelen zijn en vooral hoe het product te gebruiken, kun je niet spreken van een geslaagde implementatie. Het gevoel van het “over de schutting gooien” van weer een verandering kan al snel toeslaan bij de medewerkers.
 
Het gaat er dus om de medewerkers te betrekken in het proces, ze te informeren en te begeleiden in het werken met een nieuw product. Ervoor zorgen dat ze enthousiast worden om met het nieuwe product aan de slag te gaan. Trainen, begeleiden, coachen, ondersteunen…... mmmm dit begint toch wel verdacht veel raakvlakken te krijgen met die menselijke kant van IT!
 
Natuurlijk, als Consultant bij Winvision hebben mijn collega’s en ik, inhoudelijke kennis van het Microsoft product dat wij implementeren bij onze klanten. Ik bekijk deze inhoudelijke kennis alleen door een menselijke bril. Voor mij is een project pas geslaagd als alle medewerkers écht met het nieuwe product een stap voorwaarts zijn gegaan in hun werk.
 
Deze blog is ook verschenen op de LinkedIn pagina van Maarten

Meer weten?

Maarten van der Poel

Adoptie Consultant


Ook werken bij Winvision? Neem contact met ons op!

Deel op social media