1. Home
  2. Actueel
  3. Blogs
  4. Help de Nederlandse economie verder glanzen

Help de Nederlandse economie verder glanzen

14 dec 2015

De wachtstand bij telefoontjes, het doorverbinden naar iemand die er niet is, het inspreken en terugluisteren van voicemails: het kost de Nederlandse economie jaarlijks zo’n 4,8 miljard euro. Als je daar ook nog de tijd bij optelt die het kost om collega’s te traceren die wel binnen zijn – “ik heb hem vanmorgen nog gezien” – maar niet de telefoon opnemen, dan lopen de kosten richting de 7 miljard euro per jaar. Dat blijkt uit een recente schatting op basis van eigen ervaring en ergernis.


Goede communicatie is de lifeline van elke organisatie. Iedereen wil altijd goed bereikbaar zijn voor relaties, klanten of patiënten, intern direct de juiste mensen bij elkaar kunnen brengen en makkelijk kunnen schakelen tussen bellen, chatten, mailen of zelfs videoconferencen. Waarom hoor ik dan toch nog zo vaak: “Nee, zijn telefoon wordt niet opgenomen, dus ik denk dat hij er niet is.” Of: “Ik verbind u wel even door met een collega, die weet waarschijnlijk wel wanneer zij weer aanwezig is.” Als klant van een bedrijf vind ik dat irritant. Ook als ik daar medewerker was, zou ik er behoorlijk gefrustreerd van raken. Maar bedenk eens wat zo’n communicatief doolhof doet met een familielid dat een ziekenhuis belt voor informatie over een zieke. Dat is om gek van te worden. 

Voorkom onnodige dialogen

Veel van wat u en wij doen als ICT-professionals komt neer op het voorkomen van onnodige dialogen. Zorgen dat overal met dezelfde dataset gewerkt wordt zodat je niet nodeloos gegevens opnieuw moet ophalen, invoeren of verifiëren; rechtstreekse verbindingen leggen tussen mensen, data en toepassingen; ruis, omwegen en loopjes voorkomen.  In de (digitale en telefonische) communicatie kun je dat heel letterlijk nemen: niet langs allerlei stations moeten voor je degene te pakken hebt die je nodig hebt. Direct bij de juiste persoon terechtkomen of direct weten dat diegene er vanmiddag pas is.

Great teams and great communication

Goede communicatie maakt elk product of elke dienst beter. En dat gaat verder dan bellen of gebeld worden. De Amerikaanse partner die wij hebben zegt: ‘At the heart of great teams is great communication’, maar daar is het ook een Amerikaan voor. Ook wat mij betreft moet je als organisatie de bestaande technologie benutten en communicatiemiddelen integreren. Gooi die oude telefooncentrale eruit en kies voor een digitaal platform voor bellen, online vergaderen, webchats, videoconferencing. 

De grap is dat je dan veel meer communicatiemogelijkheden hebt en dat de gebruikskosten aanzienlijk lager zijn. Niet alleen omdat je nauwelijks of geen telefoonlijnen meer nodig hebt, maar ook omdat je veel nutteloze schakels en nodeloze dialogen weghaalt. En denk eens aan al het tijdverlies en alle ergernis die dat voorkomt. Daar gaat de Nederlandse economie weer van glanzen! 

Meer weten?

Marcel Lucker

Commercieel Directeur

marcel.lucker@winvision.nl
030 - 658 01 58

Deel op social media