1. Home
  2. Actueel
  3. Blogs
  4. Hoe succesvol werven scholen en universiteiten echt?

Hoe succesvol werven scholen en universiteiten echt?

26 apr 2018

De meeste Open Dagen en studiemarkten op roc’s, hbo’s en universiteiten zijn inmiddels achter de rug. De vraag is nu: hoeveel van de bezoekers schrijven zich daadwerkelijk in voor een vervolgopleiding? Hoe doen scholen het als je kijkt naar de werving en naar zogeheten conversie? Is daar überhaupt zicht op?

Kijk je naar de landelijke cijfers, dan kun je concluderen dat het goed gaat met de werving. Elk jaar stijgt het aantal nieuwe studenten op hogescholen en universiteiten. In 2017 viel er een voorlopig record te melden met ruim 80.000 aanmelders voor een universitaire bachelor en meer dan 150.000 voor de hogescholen. Op onderwijsincijfers.nl van het ministerie van OCW is te zien dat die groei naar verwachting wel zal afvlakken. De totale instroom aan studenten in het WO zal de komende jaren nog wel licht stijgen, maar die in het HBO neemt langzaam af.

Van oriëntatie naar inschrijving

Dat zijn de landelijke cijfers. En hoe scoren individuele scholen? Niet alleen in absolute cijfers – het aantal aanmeldingen. Maar bijvoorbeeld ook als je het totale traject in ogenschouw neemt die een aankomende student maakt: van interesse, oriëntatie, informatie inwinnen, bezoek Open Dag, studiemarkt en proeflessen tot en met de daadwerkelijke inschrijving. Heeft de student die de folder aanvroeg ook de studiemarkt bezocht? Levert de mailing over een nieuwe studierichting meer websitebezoek op? Wat wordt er over de school op sociale media gezegd, hoe goed worden Facebook-posts en tweets bekeken? Wat is de opvolging vanuit school na het bezoek aan de Open Dag? Betekent een drukke Open Dag automatisch meer inschrijvingen?

Inschrijfcijfers vertellen maar een deel

De meeste onderwijsorganisaties hebben nauwelijks antwoord op deze vragen. Ze meten het succes van hun wervingscampagne af aan het uiteindelijke aantal inschrijvingen. Dat is inderdaad een goede graadmeter, maar vertelt maar een deel van het verhaal. Als je meer regie hebt over de communicatie en interactie met studenten vóór ze student worden, krijg je veel meer inzicht in wat succesvol is en waar aankomende studenten afhaken in die reis naar inschrijving. En heb je dus gefundeerde informatie om het traject te verbeteren. Niet alleen de bewegingen monitoren, maar daar ook gerichte acties aan koppelen. Om zo die potentials beter van dienst te zijn. En de zogeheten conversie te verhogen.

Zeker in het licht van de afvlakkende instroom en de steviger concurrentie tussen onderwijsorganisaties is het niet onverstandig daar werk van te maken. Scholen hebben over het algemeen een goed beeld van hun huidige studenten, maar nauwelijks zicht op de beweging voor de inschrijving. En vaak ook niet van na de studie, maar daar kom ik een andere keer op terug. Een goed systeem voor student lifecycle management brengt de totale relatie in beeld - voor, tijdens en na. Dat helpt om studenten beter van dienst te zijn in hun totale leerloopbaan, ook als ze nog geen student zijn.

Meer weten?

Robbert Post

Sales Manager Healthcare

robbert.post@winvision.nl
06 - 24 78 07 10

Deel op social media