1. Home
  2. Actueel
  3. Blogs
  4. Minder managers mag nooit het doel zijn bij zelfsturende teams

Minder managers mag nooit het doel zijn bij zelfsturende teams

07 okt 2015

Zelfsturende teams zijn in. Maar is je doel alleen om te schrappen in het aantal managers, dan kan het nog wel eens verkeerd aflopen.

Niemand heeft ooit bedacht dat het een goed idee is om extra managementlagen te creëren. Toch is dat gebeurd. In de perceptie van sommige klanten (en eigen medewerkers) zijn organisaties daardoor nu vaak te bureaucratisch, te log of staan ze te ver af van de klant. Daarom kiezen veel organisaties er tegenwoordig voor om zelfsturende teams in te stellen: redelijk zelfstandig opererende teams, dichtbij klant en cliënt, met een grote mate van resultaatverantwoordelijkheid. Logisch, maar niet automatisch een garantie voor succes.


Simpel idee

Het idee van de zelfsturende teams is vrij simpel: je knipt de tussenlaag van middenmanagement grotendeels weg tussen centrale organisatie en werkvloer. Dan regelt het hoofdkantoor een aantal overkoepelende zaken (vaak typische stafdingen, zoals de salarissen) en kunnen de teams zelf aan de slag met de dagelijkse klantzaken en dienstverlening. Dat gaat in principe goed. Uit onderzoek van Effectory bleek eind vorig jaar bijvoorbeeld dat zelforganiserende teams zelf ervaren dat zij cliëntgerichter en efficiënter werken dan in een meer traditionele setting. Ze ervaren minder bureaucratie en merken dat de lijnen korter zijn.

Lees de volledige blog op Managementteam

Meer weten?

Marcel Lucker

Commercieel Directeur

marcel.lucker@winvision.nl
030 - 658 01 58

Deel op social media