1. Home
  2. Actueel
  3. Blogs
  4. Staat verandering op jouw lijstje?

Staat verandering op jouw lijstje?

25 jun 2018

Je gaat al jaren naar de supermarkt bij jou om de hoek. Elke maandag race jij langs de schappen om de nodige (en onnodige) versnaperingen in huis te halen. De enigszins verkleurde blauwe letters op de gevel geven je elke keer weer dat vertrouwde gevoel. De altijd vriendelijke medewerkers begroeten je persoonlijk.

Je hebt een vreselijke hekel aan boodschappen doen. Gelukkig ken je de winkel als de binnenkant van je broekzak en zijn de medewerkers behulpzaam. De bestelling van dat heerlijke donkere brood met pitjes, ligt altijd keurig voor je klaar. Als je iets niet kunt vinden, wat zelden voorkomt, dan vraag je het aan die aardige vakkenvuller met dat jarenzeventigkapsel. Je pakt altijd de rij van die blonde kassière met sproetjes, omdat zij scant alsof haar leven er vanaf hangt. In een mum van tijd liggen je boodschappen achterin de auto en kun jij je weer richten op de aangename dingen in het leven (voor zover een maandag dat toelaat).

Een week later kom je weer bij je vertrouwde supermarkt, maar wat blijkt: de supermarkt is verbouwd! De volledige indeling is veranderd, het assortiment is gewijzigd en alle artikelen liggen op een andere plek. Je pitjesbrood ligt niet meer klaar en alle kassamedewerkers zijn nieuw en traag. En jij dacht dat je even snel je boodschappen ging doen. Gelukkig heeft de supermarktmanager ervoor gezorgd dat iedereen bij de ingang een plattegrondje mee krijgt en dat er wegwijsbordjes in de winkel staan. De rest kun je zelf wel vinden toch? 

Toevallig hebben ze een klein stukje verderop exact jouw vertrouwde supermarkt… 

Wat zou jij doen?

Natuurlijk is dit scenario overdreven, maar wat zou er gebeuren? Waarschijnlijk zal een groot deel van de klanten de verandering accepteren en proberen de weg te vinden in de vernieuwde supermarkt. Echter, mensen die een hekel hebben aan boodschappen doen, gaan naar de supermarkt verderop. Het maakt voor hen niet uit of de nieuwe supermarkt goedkoper of beter ingericht is. Zij rijden liever een stukje verder om op dezelfde manier door te gaan, ook al zouden ze op den duur in de nieuwe supermarkt sneller klaar zijn. De manager van de supermarkt zal op deze manier zijn doel om meer winst te draaien, niet behalen. 

Digitale verandering

Bovenstaande handelswijze komt zelden voor, maar je zult je erover verbazen hoe vaak deze aanpak wél gehandhaafd wordt bij het implementeren van nieuwe software of een digitale werkplek in een organisatie. Medewerkers die niet of nauwelijks gewend zijn om met een computer of tablet te werken krijgen van de ene op de andere dag te maken met een nieuw systeem of een totaal andere manier van werken. Met name in sectoren als zorg en onderwijs, waar medewerkers liever bezig zijn met hun primaire taak, is het gebruik van digitale middelen lastig en wordt het nut er niet altijd van gezien. Met alle goede bedoelingen krijgen medewerkers kort voor de livegang een training en worden er handleidingen verspreid. De helpdesk wordt een tijd lang platgebeld en vervolgens gaat men er van uit dat de medewerkers hun weg zullen vinden en de nieuwe software of digitale werkplek optimaal gaan gebruiken. Dit is vaak niet het geval. Soms proberen medewerkers zelfs op de oude manier verder te werken, waardoor de beoogde vooruitgang voor de organisatie nooit zal worden bereikt.

Hoe moet het dan wel? 

Het onderdeel waar vaak alleen aan gedacht wordt: een plattegrondje meegeven en wegwijsbordjes plaatsen, is slechts een deel van het adoptieproces. Er komt veel meer bij kijken. Het is belangrijk om bewustzijn bij de klanten te creëren; hun huidige supermarkt is helemaal niet zo fijn en handig. Verzamel informatie over hun manier van winkelen en betrek ze bij het proces. Wijs ze op de voordelen van de nieuwe winkel, zodat de klanten zelfs wíllen dat de supermarkt verandert. Als de nieuwe winkel opent moet je zorgen voor de nodige ondersteuning tijdens het winkelen. Daarna is het nog niet klaar, je moet ook bijhouden hoe het ná de verandering gaat: zijn klanten tevreden of zijn er onduidelijkheden? Al deze aspecten maken deel uit van structurele adoptie en zorgen ervoor dat een verandering uiteindelijk wél het gewenste eindresultaat oplevert.

Deze blog is ook geplaatst op de LinkedIn pagina van Inge

Meer weten?

Deel op social media