1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Hoe krijg je alle zorgmedewerkers mee in de digitalisering?

Hoe krijg je alle zorgmedewerkers mee in de digitalisering?

07 jun 2018

Mag je in een zorgorganisatie een bepaald niveau van digitale vaardigheden eisen van je medewerkers? We verwachten immers ook dat iemand kan lezen en schrijven. Geldt dat dan ook voor de omgang met computers, apps en digitale apparaten? “Dat wil je misschien wel, maar de realiteit is dat een flinke groep medewerkers in de zorgverlening min of meer digibeet is”, zegt Jan Keijzer van zorgorganisatie Marente. “En die kun je niet afschrijven.”
Jan Keijzer is nu bijna anderhalf jaar manager ICT bij Marente. Hij werkt samen met Winvision bij de digitalisering van zijn organisatie. Hiervoor werkte Jan bij een ICT-dienstverlener. Hij kent beide kanten dus: die van leverancier en van de gebruikers. En dat is een wereld van verschil. Keijzer: “Ik ging er destijds vanuit dat iemand die thuis op Facebook post en een hotel reserveert via booking.com, op het werk ook uit de voeten kan met apps en apparaten. Maar dat is hier niet zo. Thuis is er een zoon, dochter of partner die even bijspringt als je het niet meer weet. Op het werk laat je minder makkelijk zien dat je het niet snapt. Soms komen onze medewerkers met hun partner op kantoor als er nieuwe software wordt geïntroduceerd. En sommigen laten het nieuwe apparaat gewoon ongebruikt in de la liggen.”

‘Dan nemen we anderen aan’

De kernvraag voor Jan Keijzer is: hoe krijg je die mensen mee? “Een terechte vraag”, zegt Anita van Dekken, die als manager engagement van Winvision nauw samenwerkt met Marente. “Als zorgorganisatie moet je verder in digitalisering om efficiënter en patiënt- en cliëntgerichter te werken. Je kunt niet de ontwikkelingen tien of vijftien jaar stil leggen, totdat de oudere generatie – want daar gaat het vaak om – met pensioen is. Je moet verder en iedereen wil je meekrijgen. Dat is dus een uitdaging voor de zorgorganisatie, maar ook voor ons als ICT-partner. Winvision besteedt dan ook al jaren samen met klanten veel aandacht aan strategische, tactische en operationele adoptie van nieuwe technologie.”

Jan Keijzer: “Je kunt ook niet zeggen: dan nemen we wel anderen aan. Want die zijn er niet. Er is een groot tekort aan beschikbare zorgmedewerkers. Bovendien, deze mensen zijn goed in hun zorgvak, die wíl je ook niet afschrijven omdat ze niet met computers kunnen omgaan.”

Onderkennen is één. Maar dan moet je actie ondernemen. Marente heeft onder meer de Digibeet naar Digiweet-methode ingezet om medewerkers te helpen en meer vertrouwen te geven. Verder zijn Winvision en Marente samen bezig met persoonlijke training en ondersteuning op de 14 locaties van Marente. Keijzer: “Het is belangrijk om mensen van dichtbij te helpen: waar lopen ze tegenaan, wat vinden ze ingewikkeld of vervelend? Vaak zien medewerkers nieuwe ICT ook als verstorend in plaats van als ondersteunend. Uiteindelijk willen we ook centrale ondersteuning bieden, via e-learning en Skype bijvoorbeeld, maar ook daarvoor zullen de medewerkers waar het om gaat eerst op niveau gebracht moeten worden.”

Als een digitaal rijbewijs

Jan Keijzer is zich zeer bewust van het belang om alle medewerkers mee te nemen in de digitalisering. Sommigen moeten dus eerst op een basisniveau gebracht worden. Als een soort digitaal rijbewijs. Hij vindt het ook belangrijk dat de medewerkers een positief gevoel hebben bij ICT. En hij legt het ‘probleem’ ook niet uitsluitend bij de medewerkers neer: “Kijk goed naar de gebruiksvriendelijkheid van de apps en apparaten, naar de toepasbaarheid en naar het werkelijke zorgproces en de werkscenario’s. Bovendien: we zijn geneigd om alles altijd en overal beschikbaar te maken. Maar die enorme flexibiliteit kan ook belemmeren. Misschien help je mensen juist wel meer door bepaalde functionaliteiten dicht te timmeren?”
“Realiseer je”, besluit Jan Keijzer, “dat de omslag nog wel even duurt en tijd en aandacht kost. Maar de digitalisering gaat verder en de mensen moeten mee. Je kunt niet blijven stilstaan tot iedereen op niveau is. Ook al omdat je intussen ook de nieuwe generatie wil binden en boeien. Die trek je juist door innovatie.”

Oplossingen en producten

Deel op social media