1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Do weet steeds beter kandidaat en werkgever te matchen

Do weet steeds beter kandidaat en werkgever te matchen

09 apr 2018

In de afgelopen twee jaar is binnen uitzendorganisatie Timing hard gewerkt aan het ontwerp en de ontwikkeling van Do. Do is een zelflerend systeem dat werkgever en uitzendkandidaat steeds beter kan matchen. Bijzonder is dat het systeem daarbij niet alleen kijkt naar harde criteria als opleiding, ervaring en leeftijd, maar ook persoonlijkheidskenmerken meeneemt. Winvision helpt Timing bij de bouw en doorontwikkeling van Do. “De mensen van Winvision snappen wat zich in onze hoofden afspeelt, aldus Rik Verbrugge, de ‘Eindbaas Do’ bij Timing.
Timing, onderdeel van ADG-dienstengroep, behoort met meer dan 700 medewerkers tot de top 5 van Nederlandse uitzendorganisaties. Timing is gespecialiseerd in ‘doen werk’: uitvoerend werk in productie, administratie, schoonmaak, logistiek, zorg en contactcenter tot MBO+ niveau. In de uitzendbranche is een goede match tussen werkgever en kandidaat het belangrijkste streven. Timing is ruim twee jaar geleden gestart met het project om het matchen enerzijds te automatiseren en anderzijds te verbeteren.

Als een start-up binnen de organisatie

Rik Verbrugge werd aangesteld om dit project als een start-up binnen de organisatie op te zetten. “We ontwikkelen en verbeteren het systeem in een doorlopende cyclus van bouwen, testen, aanpassen, testen. Begin dit jaar hebben we versie 1.0 uitgebracht en die gebruiken onze intercedenten nu. Intussen blijven we doorontwikkelen. De gebruikers zijn positief over het gemak van het systeem en over de kwaliteit van de matches. We zitten nu op een score van rond de 90 procent in succesvolle matches.”

Sleutelproject voor Timing

Do matcht op basis van harde gegevens als opleiding, ervaring, specialisme en mobiliteit én op ‘softere skills’. Ongeveer 20.000 kandidaten hebben een persoonlijkheidstest ingevuld en regelmatig beoordelen uitzendkrachten en werkgevers elkaar. Die gegevens zijn input voor het zelflerend algoritme dat het projectteam van Timing samen met datascientist Marian Dragt met onder meer Azure Machine Learning heeft ontworpen. Voor de directie van Timing is Do een sleutelproject, gericht op innovatie met toegevoegde waarde. Winvision werd een jaar geleden bij het project betrokken om de ideeën te vertalen in praktische toepassingen. Rik Verbrugge: “Winvision spiegelt onze plannen en ingevingen op een kritische manier. Ze houden ons goed bij de les en zijn heel oplossingsgericht. Wat wij bedenken, brengen zij onder in het systeem en de gebruikersinterface.”

“Ook voor ons is het een interessante en uitdagende opdracht”, zegt Remco Ploeg, Senior Solution Architect van Winvision. “Ook omdat Timing zo’n enthousiaste en ambitieuze club is. Wij hebben geholpen bij de data integratie en het ontwerp en de ontwikkeling van een mooi en gebruiksvriendelijk front-end. Do haalt de data uit verschillende bronnen binnen Timing. Wij hebben het totale traject – van bron tot display – geautomatiseerd.”

Azure Machine Learning

Timing heeft een netwerk van zo’n 150.000 kandidaten. Het werkaanbod schommelt dagelijks tussen de 20.000 en 40.000 vacatures en klussen. Rik Verbrugge: “Het bijzondere aan Do is ook dat deze smart technology ingezet wordt voor zogeheten ‘blue collar’-werkers. Er wordt nog wel eens gedacht dat persoonlijkheid alleen een rol speelt bij hogere functies. En dat als je in een magazijn, callcenter, schoonmaak of andere uitvoerende functie werkt, karakter er veel minder toe doet. Dat is echt een vergissing. Zeker in onze sector is een ‘softe match’ belangrijk, voor zowel sollicitant als werkgever.”

Machine learning en automatisering hebben daarbij vaak een negatieve bijklank, vervolgt Rik. “Het idee is dat het algoritme extra uitsluitingsgronden oplevert. Bij Timing zetten we het juist in voor positieve selectie. Kandidaten die op grond van hun cv niet in aanmerking zouden komen voor een baan, blijken op basis van soft skills erg goed te voldoen. Do levert ook die matches op.”

Do – de naam is te danken aan een Belgische ontwikkelaar die het Engelse ‘doen’ op een alternatieve manier uitsprak – bevindt zich nog steeds in de testfase. “Uiteindelijk is het de bedoeling dat ook kandidaten zelf toegang krijgen tot het dashboard van Do. Maar dat willen we pas doen als het systeem vlekkeloos werkt. Een deel van het succes van onze start-up zit ook in verwachtingsmanagement. We willen iedereen meenemen in de ontwikkelingen, maar ook zorgen dat de verwachtingen reëel blijven. Tot dusver is iedereen – testers, projectteam, directie - erg enthousiast over de resultaten en over het perspectief.”

Referentiecase

Bekijk hieronder de opgemaakte referentiecase:

Oplossingen en producten

Deel op social media