1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. SBB naar Dynamics 365 voor relatiebeheer voor kwart miljoen leerbedrijven

SBB naar Dynamics 365 voor relatiebeheer voor kwart miljoen leerbedrijven

12 okt 2017

Er zijn in Nederland een kleine 500.000 mbo-studenten die een deel van hun opleiding in de beroepspraktijk volgen. Dat gebeurt bij zo’n 247.000 erkende leerbedrijven. De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) zorgt voor de erkenning en de begeleiding van die leerbedrijven.  Dit jaar stapt SBB in samenwerking met Winvision over naar Microsoft Dynamics 365 voor relatiebeheer en procesondersteuning.
Bij SBB in Zoetermeer werken 550 medewerkers die onder meer leerbedrijven erkennen, partijen in de markt informeren en de praktijkopleiders ondersteunen. Voor hun primaire proces maken ze gebruik van een CRM (Customer Relationship Management)-systeem.  “Dit is een centraal systeem in onze dienstverlening”, zegt Ad Geluk, programmamanager Modernisering Dienstverlening van SBB. “Sommige organisaties gebruiken een CRM-systeem alleen voor het versturen van de kerstkaarten. Voor ons zijn relatiebeheer en het proces om tot erkenning van een leerbedrijf te komen heel wezenlijk.”

‘De kern voor onze processen’

SBB is een fusieorganisatie. In 2015 hebben alle kenniscentra in Nederland, die voorheen regionaal en per sector onderverdeeld waren, hun wettelijke taken overgedragen aan SBB. Ad Geluk: “Sinds de fusie zijn we nog een tijdje doorgegaan met het oude systeem, er waren immers nog genoeg andere klussen te doen. En het bestaande systeem was technisch op zich prima. Het probleem zat ‘m vooral in de beperkte ‘connectivity’. We wilden toe naar een nieuw CRM-systeem dat de kern vormt voor andere processen, dat verbindingen legt met verschillende activiteiten. We willen onze klanten – dat zijn onder andere de leerbedrijven en het onderwijsveld – meer centraal stellen en dynamisch kunnen volgen over de verschillende contacten en kanalen. Zodat we ze beter leren kennen en op maat kunnen bedienen. Microsoft Dynamics 365 is het basissysteem waar onze adviseurs straks mee werken; op kantoor, onderweg en bij de klanten.”
 
Begin dit jaar ging SBB een aanbestedingstraject in voor de Microsoft Dynamics 365-implementatie en daar kwam Winvision als beste uit. Half april startte het project. Senior Solution Consultant Oscar Weijman van Winvision: “We richten het relatiebeheergedeelte in en parallel daaraan het gedeelte dat het proces ondersteunt om tot erkenning van leerbedrijven te komen. Er is een koppeling met DUO dat gegevens aanlevert over de aantallen stageplaatsen en met het selfserviceportaal voor leerbedrijven, studenten en onderwijsinstellingen. “ Eind 2017 moet het nieuwe systeem operationeel zijn.
 

25 in de zaal, 110 mensen online erbij

“We werken sprintgewijs”, vervolgt Oscar. “Elke drie weken is er een sprintdemo voor de organisatie,  de key-users en iedereen die geïnteresseerd is. Dat doen we in een zaal, maar er is dan ook een ‘livestream’ via Skype Broadcast. De belangstelling is altijd erg groot. Bij de laatste sprint hadden we 25 mensen in de zaal en waren er 110 medewerkers ingelogd via Skype. Die stellen online vragen en geven waardevolle feedback. De interesse en betrokkenheid van de hele organisatie zijn erg groot.”
 
“Het is een redelijk groot project voor ons”, zegt Ad Geluk. “De hele ‘motor’ van onze belangrijkste processen wordt vervangen. Onze medewerkers kunnen uiteindelijk gerichter en makkelijker hun werk doen. Onze klanten zullen ook merken dat we ze nog beter kunnen ondersteunen.” Het project verloopt goed, aldus Geluk: “De samenwerking is prettig. Je merkt dat je met een partij te maken hebt die het onderwijsveld goed kent. Nu dit traject bijna afgerond is, willen we door met de ontwikkelingen. Ik ga ervan uit dat Winvision ook in dit strategische project met ons meedenkt en ons helpt doorontwikkelen.”

Referentiecase

Bekijk hieronder de opgemaakte referentiecase:
 

Oplossingen en producten

Deel op social media