1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Waar brengt de digitale transformatie het onderwijs?

Waar brengt de digitale transformatie het onderwijs?

28 aug 2018

Een week ondergedompeld in nieuwe technologie. Op uitnodiging van Winvision bezochten vijftien deelnemers van diverse Nederlandse onderwijsorganisaties onder meer Dell EMC in Austin (Texas) en Microsoft Executive Briefing Center (EBC) in Redmond (Washington). “Maar het is juist géén ICT-trip”, zegt Marcel van Oorschot, informatiemanager bij het Rotterdamse ROC Zadkine. “Het is vooral een onderwijstrip. We hebben een blik kunnen werpen op de toekomst van het onderwijs.”
Jaarlijks neemt Winvision informatie- en onderwijsspecialisten van ROC’s, HBO’s en universiteiten mee op studiereis naar bijvoorbeeld het EBC van Microsoft in Redmond of een onderwijsinstelling in Europa. Doel is te ontdekken welke nieuwe technologische ontwikkelingen er zijn en aankomen die het onderwijs ondersteunen. De VS-trip van dit jaar duurde van 27 mei tot en met 2 juni. Melle Lelieveld, business manager bij Winvision: “We hadden een vol programma, met behalve een bezoek aan Dell en Microsoft, ook aan de fabrieken van Boeing. Het gezelschap was een mooie mix van informatie- en ICT-managers, adoptiespecialisten en opleidingsdirecteuren. Vooraf hebben we geïnventariseerd wat ieders uitdagingen en wensen zijn: wat speelt er bij jullie, waar wil je meer van weten. De trip heeft inderdaad geen technische insteek. Het gaat vooral over de functionele kant van de technologie en welke visie en strategie Microsoft en Dell EMC op het onderwijs hebben. Voor ons is het doel de deelnemers te informeren, inspireren en de relatie met hen en met elkaar te versterken.”

‘Je bent niet de enige die worstelt’

Dat is volgens Wiesje Schoemaker, adoptiemanager Office 365 van het Graafschap College, goed gelukt. “Ik wilde graag meer te weten komen over de ontwikkelingen en visie bij Microsoft. Dat helpt mij, als ik weet waar het ongeveer naartoe gaat. Het was ook goed om te merken dat ik niet alleen sta in de zaken waar ik op school mee worstel: hoe ga je om met weerstand tegen de implementatie van nieuwe applicaties, wat doe je met digitale laaggeletterdheid. De onderlinge contacten zijn ook zeer waardevol. De andere deelnemers hebben vergelijkbare vragen, ieder op zijn eigen terrein. De een is met bepaalde zaken wat verder, de ander op andere terreinen. We zitten allemaal min of meer in hetzelfde schuitje.”
 
Marcel van Oorschot: “Ik wilde vooral inzicht in wat we kunnen verwachten aan nieuwe toepassingen  en strategie en hoe de visie is van Microsoft op educatie.” Zijn conclusie: “Het resultaat van de reis is in ieder geval dat we bij Zadkine de digitale transformatie breder en hoger op de agenda zetten. Mijn ogen zijn geopend: het tempo moet omhoog. Verder heb ik geleerd dat we volgende keer iemand van de onderwijskant moeten meenemen. Het is zo waardevol dat het onderwijs zelf ziet welke kant het op gaat dankzij de digitale transformatie.”

‘Anders kunnen we de school wel sluiten’

Ook voor Marcel van Oorschot was het onderlinge contact een van de hoogtepunten van de trip. “Je bent met dezelfde dingen bezig en leert echt van elkaar. Wiesje Schoemaker is bij het Graafschap College erg goed bezig met adoptie. Dat is voor ons ook een belangrijk thema. Het lukt ons heus wel om Teams van Office 365 te implementeren, maar gaan we de docenten ook echt meekrijgen zodat ze niet meer mailen maar delen?” Een afspraak met Wiesje staat dan ook al in de planning. Zij is het dan ook met Marcel eens: “Het is erg prettig om met mensen uit het werkveld op zo’n niveau contact te hebben. Tijdens de trip kun je open zijn, je uitdagingen op tafel leggen en die met die van anderen vergelijken. Het legt een mooie basis voor nauwer contact met elkaar.”
 
Van Oorschot benadrukt dat een bezoek aan Dell EMC en Microsoft geen ICT-feestje maar een onderwijsfeestje is. “Er komt zoveel op docenten af en in zo’n hoog tempo. Daar moeten we echt wat mee. En niet morgen, maar nu.” Die les trekt Wiesje Schoemaker ook: “Al deze ontwikkelingen gaan het onderwijs enorm veranderen. We moeten open staan daarvoor en het lerend vermogen van onze organisatie vergroten. En we moeten echt mee, anders kunnen we de school wel sluiten.”

Deel op social media