1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Zadkine kiest voor solide en veelzijdig Skype voor Bedrijven platform

Zadkine kiest voor solide en veelzijdig Skype voor Bedrijven platform

27 jul 2017

Vier jaar geleden stapte de Rotterdamse school voor middelbaar beroepsonderwijs Zadkine over naar Lync 2013 als vervanging van traditionele telefonie. Dat leverde de beoogde besparing op in telefoniekosten, maar het extra gebruiksgemak van een digitaal telefonieplatform bleef achter. Bovendien was het platform niet zo stabiel en storingsvrij als gehoopt. In nauwe samenwerking met Winvision is Zadkine in mei gemigreerd naar een nieuw, solide platform met Skype voor Bedrijven. Dat biedt wel de betrouwbaarheid en extra faciliteiten waar het allemaal om te doen was.
Zadkine is een grote onderwijsinstelling met 35 vestigingen in Rotterdam en omgeving. Er werken ruim 3.000 medewerkers voor een kleine 20.000 studenten. In 2013 verving Zadkine de traditionele telefooncentrales door Lync, de voorloper van Skype voor Bedrijven. Richard de Koning, ICT-projectleider van Zadkine: “Onze toenmalige leverancier heeft ons geholpen bij de overstap naar Lync 2013 inclusief Anywhere 365 voor aanvullende contactcenterfunctionaliteiten. Dat scheelde in ieder geval direct enorm in de telefoniekosten. Maar gaandeweg werden we steeds vaker geconfronteerd met storingen. Doorverbinden ging soms moeilijk, gesprekken vielen weg, de bereikbaarheid was niet optimaal.”
 

Health Check

In 2016 vroeg Zadkine aan Winvision een ‘health check’ uit te voeren op het platform. Richard Neuteboom, Principal Infrastructuur Consultant bij Winvision: “Het doel was om helder te krijgen wat er misging en wat de wensen en ambitie van de organisatie waren. Uit de check kwamen de nodige verbeterpunten naar voren. Ons advies was te migreren naar Skype voor Bedrijven, Anywhere 365 te upgraden en het platform volgens Microsoft richtlijnen op te bouwen om storingen en uitval te voorkomen.”
 
Begin dit jaar werd in overleg met Zadkine het nieuwe platform ontworpen. Het projectteam bestond uit 15 medewerkers van Zadkine en Winvision. Op vrijdag 12 mei ging Skype voor Bedrijven live. Richard de Koning van Zadkine: “We hebben gezamenlijk toegewerkt naar een 0.9-versie waar we vertrouwen in hadden. Die vrijdag 12 mei zijn we om 18:00 uur begonnen met de migratie en om een uur of drie ’s nachts was de nieuwe omgeving live.”
 

Op z’n Rotterdams aan de slag

De Koning: “We hebben nu ten eerste een veel stabieler platform. De oplossing is hoog beschikbaar gemaakt om eventuele storingen direct en naadloos op te kunnen vangen. Anywhere 365 is geüpgrade en dat biedt veel meer functionaliteiten om bijvoorbeeld direct de contactgeschiedenis van inbellers in je scherm te hebben en te zien waar de betreffende medewerkers zich bevinden. We kunnen nu ook veel beter en gedetailleerder monitoren en rapporteren wat er gebeurt en gebeurd is: hoe is een call gelopen, wie heeft met wie wanneer gebeld, waar is iets mis gegaan. Wij hebben nu nog elke vestiging als aparte bedienpost in Anywhere 365 ingericht. Een volgende stap zou zijn om verschillende recepties en telefonisten efficiënter in te richten. We zijn dus nog niet klaar, maar er ligt een goed fundament.”
 
“Het was een intensieve klus”, vervolgt Richard de Koning. “Het was ook echt een gezamenlijk project met Winvision, met gedeelde verantwoordelijkheid. We hebben op z’n Rotterdams keihard met elkaar samengewerkt en dat verliep erg goed. Iedereen was zeer betrokken, ook al waren we soms tot diep in de nacht bezig. Winvision heeft onze beheerafdeling ondersteund zodat zij in principe zelf het functioneel beheer volledig voor hun rekening kunnen nemen, met Winvision als achtervang. Het is nu afgerond op de laatste puntjes op de i na. Dat is mooi, maar soms mis ik het nog wel om als een team zo intensief samen te werken.”

Meer weten?

Melle Lelieveld

Business Manager Educatie

melle.lelieveld@winvision.nl
088 - 255 03 37

Deel op social media