1. Home
  2. Projecten
  3. Cloudplatform op basis van Azure voor 3FM Serious Request

Cloudplatform op basis van Azure voor 3FM Serious Request

3FM Serious Request is een samenwerking van 3FM en het Nederlandse Rode Kruis. Elk jaar vragen zij samen aandacht voor een stille ramp en proberen met deze actie zoveel mogelijk geld op te halen. In 2015 vraagt Serious Request aandacht voor kinderen in oorlogs- en conflictgebieden. The next generation verdient toekomstperspectief, maar daarvoor is wel opleiding en persoonlijke ontwikkeling nodig. De DJ's van 3FM zamelen samen met de rest van Nederland geld in. 3 DJ's sluiten zich vrijwillig op in een Glazen Huis en draaien de week voor kerst request plaatjes voor geld. Tegelijkertijd informeren de DJ's het publiek over de noodzaak van de actie.


Uitdaging

Omdat het oude platform enkele beperkingen kende, besloot het Nederlandse Rode Kruis, dat de vaste partner is van 3FM voor deze jaarlijkse actie, om voor Serious Request 2011 een nieuw systeem te laten bouwen. Ze benaderden vaste IT-partner Winvision, die spontaan besloot om de realisatie en hosting te doneren. Dat nam niet weg dat Jeroen Beelen, manager online marketing bij het Nederlandse Rode Kruis, uitermate kritisch bleef. “Het systeem ondersteunt alles, van het aanvragen van platen tot en met het bijhouden van het opgehaalde geldbedrag. Het is natuurlijk cruciaal dat dit in de aanloop naar de actie en zeker gedurende de zes dagen dat de DJ’s in het glazen huis zitten geen moment uit de lucht gaat.”

Aanpak Winvision

Mede uit die overweging besloot Winvision om het systeem te bouwen op Azure, de cloudoplossing van Microsoft. De cloud maakt dit platform uitermate schaalbaar zonder dat dat veel kost. De totale kosten waren slechts 800 euro voor een hele maand, waarbij de totale oplossing op piekmomenten bestond uit bijna 40 servers. Daarnaast biedt Azure de mogelijkheid om snel nieuwe functionaliteit toe te voegen terwijl het systeem wordt gebruikt. Dat gebeurde dan ook volop, want de DJ’s kregen in het Glazen Huis steeds nieuwe ideeën. Zo is bijvoorbeeld de lijst met laatst aangevraagde platen op de website in de live situatie vervangen door de lijst met meest aangevraagde platen.

 “Het systeem ondersteunt alles, van het aanvragen van platen tot en met het bijhouden van het opgehaalde geldbedrag. Het is natuurlijk cruciaal dat dit in de aanloop naar de actie en zeker gedurende de zes dagen dat de DJ’s in het glazen huis zitten geen moment uit de lucht gaat.”

Ook de call center applicatie voor donaties en DJ-applicatie waar de DJ-s inzage hebben in de aangevraagde platen en de playlist samenstellen, zijn door Winvision ontwikkeld. Nieuw in 2015 in het platform is o.a. de integratie van de afhandeling van betalingen vanuit de Kom in Actie site.

De voordelen op een rijtje

  • Cloudtechnologie biedt de mogelijkheid snel te kunnen schakelen als de situatie erom vraagt.
  • Mogelijkheid om snel nieuwe functionaliteit toe te voegen terwijl het systeem wordt gebruikt.

 

Toegepaste oplossingen en producten

Meer weten?

Jeroen Vermeulen

Directeur Innovatie

jeroen.vermeulen@winvision.nl
030 - 658 01 58

Deel op social media