1. Home
  2. Thema's
  3. Relatiemanagement

Relatiemanagement

Je kunt je werk niet goed doen als je geen idee hebt van wat jouw relaties, klanten, studenten, cliënten of patiënten beweegt en wat zij van je verwachten. Daarvoor moet je data verzamelen, interpreteren en er acties aan verbinden. Dat is het wezen van relatiemanagement.

Het verzamelen van data gebeurt op allerlei momenten. Vanaf de eerste informatieaanvraag tot na de laatste transactie. Dat kunnen telefoongesprekken, e-mails, serviceverzoeken en contracten zijn, maar ook tweets en likes. Zelfs bewegingen op de website en fysieke bezoeken kunnen, met instemming, vastgelegd worden om profielen van relaties te verrijken en in alle openheid de dienstverlening daarop af te stemmen. Elke relatie is immers een eigen doelgroep die persoonlijke service verdient.

De uitdaging zit niet in het verzamelen van data, hier bestaan genoeg slimme oplossingen voor. Het gaat vooral om inzicht in de verzamelde data en om processen. Processen die resulteren in de juiste acties (al dan niet persoonlijk of geautomatiseerd) voor de juiste mensen, via de geschikte kanalen op het goede moment. Bovendien zorgt begrip van de relatie en diens beleving ervoor dat organisaties flexibel blijven in een snel veranderende wereld.

In het onderwijs kan goed relatiemanagement – student lifecycle management – bijvoorbeeld leiden tot meer aanwas, minder verzuim en uitval. In de zorg helpt relatiemanagement cliënten en patiënten persoonlijker zorg te bieden tegen lagere kosten. En kan beter worden voldaan aan wensen en eisen van contractpartners als gemeenten en verzekeraars.

Winvision helpt organisaties bij het ontwikkelen van een effectieve strategie voor relatiemanagement als onderdeel van het primaire proces. We hebben of ontwikkelen geïntegreerde, innovatieve oplossingen zodat u uw relaties tijdig en goed van dienst bent.

Meer weten?

Jeroen Stutterheim

Senior Solution Consultant

jeroen.stutterheim@winvision.nl
030 - 658 01 58

Deel op social media