1. Home
  2. Join the club
  3. Jouw collega's
  4. Richard

Richard

Principal Infrastructuur Consultant

VPRO stapt over van traditionele telefonie naar Skype for Business. Richard Neuteboom is Principal Infrastructuur Consultant bij Winvision en was betrokken bij dit project. Hij deelt hieronder zijn ervaringen.

Kun je het project kort omschrijven?

VPRO (en NTR) heeft afscheid genomen van hun traditionele telefooncentrale. Winvision heeft deze oude centrale vervangen door Skype for Business als telefonie- en communicatieplatform.

Wat was jouw rol precies?

Ik was tijdens dit project de Skype for Business Lead Consultant. Ik was aanspreekpunt voor de klant, ben bij de meeste overleggen geweest en ik heb ontwerpen gemaakt. In het begin zit je heel veel bij de klant. Wie zijn de mensen, met wie heb ik te maken? Je stemt wensen en eisen af, bespreekt hoe je het project gaat aanpakken, hoe je gebruikers gaat trainen. Zeker in het begin hadden we één keer in de week op lokatie teamoverleg. Je hebt dan met heel veel partijen te maken. En als je daar dan toch bent, dan blijf je daar vaak ook de rest van de dag. Het schrijven van ontwerpen doe ik meestal thuis of op kantoor. Tijdens het bouwen ben je juist zo veel mogelijk op lokatie om alles te installeren en te testen. En om de helpdesk en beheerders te trainen. Daar ging in het begin best wat tijd inzitten, want telefonie was nieuw voor deze mensen. En als je PC even niet werkt is dat heel vervelend, maar niet kunnen bellen is écht een probleem.

Ik vind het leuk om bij verschillende type klanten te zijn. De meeste van onze klanten zijn uit de zorg of onderwijs. Bij een omroep gaat het gewoon anders dan in een ziekenhuis. Keuzes worden makkelijker gemaakt.

Welk van de 5 Winvision kernwaarden spreekt jou het meest aan in relatie tot dit project?

Ondernemend spreekt mij het meest aan. De VPRO wilde graag ‘hoge beschikbaarheid’. Hoog beschikbaar wil zeggen stel dat je twee apparaten hebt staan en de een valt uit, dan gaat de ander gewoon door. Bij telefonie is het belangrijk dat als er iets stuk gaat je wel bereikbaar blijft en dat je kunt blijven bellen. In eerste instantie zat dat niet in de offerte. Ze wilden wel graag hoge beschikbaarheid, maar dat gaat wel op de portemonnee werken. We hebben bekeken hoe we met minimale middelen toch konden zorgen voor een hoge beschikbaarheid. Uiteindelijk hebben we dat goed voor elkaar gekregen.

Heb je nog een leuke anekdote?

Bij de oude telefooncentrale moest je een 0 gebruiken om naar buiten te bellen. Bij Skype for Business is dat niet nodig. Hierdoor zaten er verschillen in het kiezen van telefoonnummers. Als de nieuwe wijze van Skype for Business gebruikt werd op de oude centrale, dan ging deze daar niet goed mee om. Hierdoor ontstond de situatie dat een persoon in Hilversum ongewild met grote regelmaat is gebeld. Uiteindelijk heeft de omroep excuses gemaakt en de persoon een bos bloemen gebracht.

Meer weten?

Richard Neuteboom

Principal Infrastructuur Consultant


Ook werken bij Winvision? Neem contact met ons op!

Nieuwste vacatures

Ons DNA

Deel op social media